środa, 4 listopada 2015

As na stronie #5

Po Święcie Zmarłych czas na wyjątkowe cytaty z... Dziadów Adama Mickiewicza. Może Wy również macie takie, które zapadły w pamięć?


Dziady Część II Adam Mickiewicz:

Chór
Ciemno wszędzie, głucho wszędzie,
Co to będzie, co to będzie?
Zosia
Kto nie dotknął ziemi ni razu,
Ten nigdy nie może być w niebie
Józio
Kto nie doznał goryczy ni razu,
Ten nie dozna słodyczy w niebie

Widmo Złego Pana
Bo kto nie był ni razu człowiekiem,
Temu człowiek nic nie pomoże
Dziady Część IV Adam Mickiewicz:

Pustelnik – Gustaw
Kto miłości nie zna, ten żyje szczęśliwy, 
i noc ma spokojną, i dzień nietęskliwy.
Ksiądz
Płacz; lecz niestety, boleść przypomnienia
Nas samych trawi, a nic w koło nas nie zmienia.
Gustaw
O!luba, zginąłem w niebie,
Kiedym raz pierwszy pocałował ciebie!
Gustaw o Księdzu
Ty mnie zabiłeś! Ty mnie nauczyłeś czytać!
W pięknych księgach i pięknym przyrodzeniu czytać!
Ty dla mnie ziemię piekłem zrobiłeś Gustaw o Księdzu
Dziady Cześć III Adam Mickiewicz:

Konrad (Wielka improwizacja)
Patrz, jak te myśli dobywam sam z siebie,
Wcielam w słowa, one lecą,
Rozsypują się po niebie,
Toczą się, grają i świecą.
Konrad (Wielka improwizacja)
Kłamca, kto Ciebie nazywał miłością,
Ty jesteś tylko mądrością
Więzień
I wiem, że leży za jej granicą - marzenie.
Prędzej dzień będzie nocą, rozkosz będzie kaźnią,
Niż sen będzie pamięcią, mara wyobraźnią.
Wysocki – Salon Warszawski
Nasz naród jest jak lawa,
Z wierzchu zimna i twarda, sucha i plugawa,
Lecz wewnętrznego ognia sto lat nie wyziębi;
Plwajmy na tę skorupę i zstąpmy do głębi.

3 komentarze:

  1. Cześć :* Nominowałam Cię do kolejnego TAGu http://majkabloguje.blogspot.com/2015/11/the-darkest-minds-booktag.html :D

    OdpowiedzUsuń
  2. Piękne cytaty :) http://borawsca.blogspot.no/?m=1

    OdpowiedzUsuń
  3. Ja akurat nie przepadałam za Dziadami, kiedy chodziłam do szkoły :)
    I dodałam się do obserwowanych.

    OdpowiedzUsuń